Czym zaskakują nas nowoczesne samochody?

Technologia wciąż się rozwija i samochody, które są prezentowane w salonach mogą zaskakiwać. Co prawda nie są one na każdą kieszeń, bo zarobki przeciętnego Polaka nie pozwalają na zakup dobrego samochodu z salonu, ale po jakimś czasie można pieniądze uzbierać. Nowe samochody robią wrażenie, a to głównie ze względu na elektronikę. Kilka lat temu nie można było mówić o takim przełomie. Wszystko jest dopracowane i dopięte na ostatni guzik. Największą uwagę zwraca komfort podróżowania oraz systemy bezpieczeństwa. Nie jest już niczym zaskakującym jak samochód posiada aktywny tempomat, który potrafi dostosowywać prędkość do poprzedzającego pojazdu. Szczególnie przydaje się to na autostradach, gdzie dynamika jazdy może być naprawdę różna.

Spalanie

Kupując nowy samochód, w bardzo wielu przypadkach zwracamy uwagę na jego spalanie. Nowoczesne samochody zużywają o wiele mniej paliwa niż starsze modele. Jest tak głównie ze względu na zainstalowanie nowych wtrysków paliwa, które znacznie lepiej dozują potrzebną ilość paliwa. Do tego dochodzi ogólny downsizing silników, który pozwala uzyskać tą samą moc przy o wiele mniejszej jednostce. To ma prawdopodobnie największy wpływ na spalanie i przez to nowoczesne limuzyny spalają bardzo znikomą ilość paliwa. Przeciętne wyniki producentów to około 4l/100km w przypadku silników diesla i 5,5l/100km w przypadku silników benzynowych.

Nielubiane rozwiązania

Prawdą jest, że nie każda technologia okazała się aż taka doskonała. Tak się stało chociażby po wprowadzeniu systemu start-stop, który miał dodatkowo ograniczyć spalanie oraz emisję spalin do atmosfery. Jest dokładnie tak jak założył producent, ale sam system jest bardzo szkodliwy dla wielu podzespołów samochodu takich jak akumulator, rozrusznik czy nawet sam silnik. Drugim niezbyt lubianym rozwiązaniem są sławne filtry cząstek stałych występujące w silnikach wysokoprężnych. Nie można tego powiedzieć o katalizatorach, bo katalizatory należą do bardzo trwałych urządzeń, które spełniają swoją rolę doskonale i rzadko ulegają awarii. Natomiast filtry cząstek stałych wymagają szczególnego traktowania i eksploatacji samochodu. Jeżeli nie będziemy się stosować do ogólnych zaleceń, to taki filtr zostanie bardzo szybko uszkodzony. Naprawa filtru DPF nie zawsze jest możliwa, a nowe urządzenie to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego właśnie filtry te nie są szczególnie lubiane przez kierowców, a są na ten moment obowiązkowym wyposażeniem samochodów z silnikami diesla.

Dodaj komentarz